Karel Barták 11/2009
Pro rozšíření temat práce v našem kroužku připravujeme i podklady ke stavbě modelů vagonů. Zkušenosti z předchozích let ukazují na potřebu velice přesné práce, poněvadž jízdní vlastnosti modelů vozidel jsou citlivé na přesnou práci a odchylka 0.5mm může být zásadní pro výsledek práce. Alternativně lze použit plastikové stavebnice, ale jejich sortiment je omezený a často si je kluci postavili již doma.
Další možností je využití řezání laserem, který otevírá prostor pro nové konstrukce vozidel, na kterých mohou žáci dokompletací získat zkušenosti a motivaci a přitom strojní technologize zajištuje potřebnou přesnost, pro funkční vlastnosti. Konstrukce byla nejprve ověřena realizací vozů Bmo/TT a nákladního vozu Uacs-y / H0, nový článek níže dokumentuje stavbu dalšího vozu - plošinový vagon, inspirovaný typem ČD Sqjs s nákladem kontejnerů.
Základem
koncepce je vyřezávaný papír + výlisky dílů podvozků. Pro
zjednodušení je barevnost papíru zvolena tak, aby se omezila
potřeba nátěru. Po vyřezání lze papírové díly napustit
roztokem plastu v toluenu nebo bezbarvým acetonovým lakem, což
je co do intenzity zápachu stejné. V každém případě dbejte
na větrání, pro kroužek nutno připravit předem, mimo dosah
děti. Lze také papír nenapouštět a nalakovat kontejnery a
sestavený vagón až hotové, lakem ve spreji.
Kontejnery
Stavba byla započata kontejnery, a to jednak tank-kontejnerem na přepravu kapalin a poté i standardním 20ti stopým kontejnerem. Stavba tanku začíná svinutím pláště a jeho slepením, zpracováním "krabice" s víkem nádrže, vlepením 10 gr. závaží do válce a poté přilepení obou čel po jejich kompletaci. Poté je sestavení čela rámu, zesílení obruby a kompletací rámu dohromady. Samozřejmostí je dolepení pochozích lávek a žebříku z čela nádrže.
Dalším typem je skříňový 20stopý kontejner s prolisy na plášti skříně. Jeho sestavení je opět jednoduché. Vyříznout a nalepit "prolisy", poté díl vyříznout z kartonku a nalepit z druhé strany pomocné chlopně pro jednodušší sestavování skříně. Po vlepení závaží 10 gr se skříň uzavře dnem a zhotoví zavírání dveří - výroba táhel z drátku. A kontejner je hotov.
Podvozky, spřáhla
Podvozky jsou použity výrobky Bramos, výlisky Y26 (prodej na burze), dvojkolí, nárazníky a držáky šachet spřáhel. Pro zjednodušení je vynechán mechansmus kinematiky a držáky spřáhlel jsou přilepeny přímo na podvozek, se kterým spřáhla kopírují směr osy koleje. Viz obr.
detail upevnění šachet spřáhel na Y26 |
Rám vozu, kompletace
Díly vagónu jsou tvořeny bočnicí 2x a dolní a horní základovou deskou. Horní deska je gravírovaná a představuje prkenou podlahu. Pro vyšší věrohodnot lze vyskládat i jednotlivými balsovými prkénky, ale za cenu pracnosti a rizika zhoršení vzhledu při neopatrné práci s lepidlem.
Prvním krokem je slepit podlážku a nosnou desku k sobě, dobře zatížit a nechat proschnout. Dále složit spodní rám (podélníky/příčníky), a umístit +přilepit na spodek nosné desky vagónku. Rám se zakončí přilepením vnějších čelníků a bočnic (na obrázku z modrého papíru).
Otočné uchycení podvozků je realizováno pomocí navrstvených kroužků, které vytvoří otvor pro zachycení západek podvozků Bramos. Toto lze nahradit i kovovou podložkou, pro vyšší odolnost mechanismu.
Mezi boční výztuhy na střed vagonu je třeba vlepit závaží 20-40gr pro zvýšení hmotnosti vozu (oluvko, Ms hranolky). Nejlépe rozložit hmotnost více zavaží po délce vozu, nejen do středu! Poté se boční výztuhy zevnitř a celý spodek po slepení nabarví matovou černou.
Finální montáž spočívá v nacvaknutí podvozků s dvojkolími do otvorů, dolepit poskládaná vrstvená čela vagónu a klanice. Na závěr se připevní kola ruční brzdy, naloží kontejnery a je hotovo.
Stavba modelu vagónu je jednoduchá a díky použitých továrních podvozků a kovových dvojkolí jsou jízdní vlastnosti dobré. V kroužku tento vagon bez potíží sestavili kluci 10let. Stavebnice nemůže nahradit profesionálně lisované modely, ale je vhodná pro instruktážní práci v modelářském kroužku, která pokračuje svižným tempem. Laserem vyřezávané díly zajišťují přesnost konstrukce i pro méně zdatné, takže i ti mají šanci na zhotovení vozu s dobrými jizdními vlastnostmi během 2-3 schůzek.
Pro případné zájemce a hlavně zájmové koružky o stavbu vagónu připravujeme nabídku vyřezavaných dílů.
© 2003-2009 KŽM, Kroužek Železničních Modelářů