Stavba modelu vagonu Uacs-y 8069
Karel Barták, Jiří Ošmera, 1/2007
Při prezentaci našeho kolejiště v Lipsku 2006 na Model Hobby, kolega Jirka Ošmera s sebou přivezl sadu modelů nákladních vagonů Uacs-y s logem fy Lhoist, zpracovaných jako prototyp. Nápad samotný se mi zalíbil a proto jsem se rozhodl převést nákresy do počítačové podoby a postavit model z papíru napouštěného plastem stejně jako předchozí model vagonu Bmo.
Skutečný vůz, tech. podklady
Jako první krok bylo třeba získat dokumentaci a typový list k tomuto vagonu. Hůře se shánějí fotografie z provozu. Přepočítáním typového listu jsem obdržel rozměry pro modelovou velikost TT. Nakonec jsem v grafickém programu stvořil "vystřihovánku", kterou je možno stáhnout .
Vagon je vyráběn německou vagónkou KVG od roku 2001, v ČR je známo jeho používání podobného vozu u společnosti Lhoist s.r.o. působící v Berouně (vápenka Čertovy Schody), výrobce Vagónka Poprad. ČD je označily řadou Uacs-y. Model je líbivý zejména v ucelených soupravách, možno i v kombinaci s vagóny Raj. Jízdní vlastnosti modelu jsou při použití malosériově vyráběných pojezdech s kovovým dvojkolím dobré.
Mezi vozem KVG a Vagonka Poprad je určitý rozdíl ve tvaru čela. Připravujeme i variantu vozu z Popradu.
Originální dokumentace k vozu KVG 8069
předtisk dílů vozu 8069/Uacs-y, měřítko TT
Motiv popisů vozu, s logem Lhosit - podklady pro tisk na (laserové) tiskárně
Stavba modelu
Pro stavbu vagonu si připravte následující materiál a nářadí: kladívkovou čtvrtku, 0,3mm strunu asi 6 cm, kousek balsy a nebo kartonu tl. 2mm, karton tl. 1mm (formát A4), závaží 30gramů (rybářské olůvko), měděný drát 0,75mm délky cca 20 cm na zábradlí, měděný drát 1,5mm délky cca 10 cm na tlakové potrubí na spodku vagonu, 2x lepty žebříků (nebo materiál na jejich výrobu), lept kramlovaného plechu na lávku (nebo alternativní materiál), drobné doplňky jako kotvičky, schránku na listiny, nárazníky, 2 ks spřáhla Tillig, 2x pojezd Y26 s kovovými dvoukolími (např. výlisky Čambalík) , vteřinové lepidlo, bílou nebo světle šedou matnou barvu na nátěr nebo nástřik, skalpel nebo řezák, ocelové pravítko, kulaté razníky prům. 2,5 a 5 a 6 mm.
Předtisk je vytištěn v měřítku 1:1 (nutno zkontrolovat v Acrobat Readeru, před tiskem!) na inkoustové tiskárně na kladívkovou čtvrtku a tu jsem pak několikrát napustil z obou stran plastem = z krabičky od CD, rozpuštěné v Toluenu. Připomínám maximální opatrnost a práci v dobře větraném prostředí.
Díly jsem postupně vyřezával skalpelem, kruhové díly jsem vysekával kruhovým razníkem. Nejprve je nutno vyřezat díly základového rámu, střední díl ze 2mm silné balsy a nebo kartonu. Vyříznout otvory pro šachty spřáhla a slepit s horní a dolní částí rámu, zatížit a nechat proschnout. Potom přilepit příčníky nad pojezdy a ohnout jejich kraje nahoru k horní hraně základového rámu, přilepit vteřinovým lepidlem. Z fotografií je patrno, které díly - zejména díly vnitřní výztuhy - je nutno podlepit kartonem tl. 1 mm.
Postup stavby je patrný z níže uvedených fotografií:
příprava dílů vrstveného rámu |
Sestava rámu se šachtami spřáhel |
Sestava vnitřní výztuhy |
Sestava pláště |
Sestava čela pláště (lepeno na hranu) |
Vlepení horní lávky |
Kompletace detailů zábradlí, žebříků, lávky a poklopů |
Kompletace spodku vozu + detail příčníků nad čepy podvozků |
Popisy je možno buď nechat vyrobit na zakázku a nebo si je vytisknout na obtiskový papír na laserové tiskárně a aplikovat na model standardní mokrou cestou. Motivy obtisků ke stažení najdete v úvodu popisu.
Kompletní model vagónu po dokončení,
TT
Model tohoto vagónu není zatím vyráběn ( ve velikosti TT asi nebude), takže tímto postupem je možné obohatit provoz na kolejišti o výrazné a pohledné modely. Stavbu je možné dále vylepšit např. doplňky z leptu (zábradlí, lávky, kotvy, brzdové armatury).
(c) KŽM Praha 3 + J.O. / 2007